Close

toukokuu 4, 2020

Blogi | Sisustussuunnittelun tärkein vaihe

Kaisa Kallatsa Blog

Kirjoitin aiemmin tänne blogiini sisustussuunnittelijan toimintamallista, jossa avaan suunnitteluprosessin etenemistä. Pääset lukemaan jutun täältä. Olen vuosien varrella tehnyt kymmeniä sisustussuunnitelmia erilaisiin kohteisiin. Kokemuksen myötä yksi suunnitteluprosessin vaiheista on noussut yli muiden projektin onnistumisen kannalta.

Sisustussuunnittelija toimii palveluammatissa ja haluan tehdä asiakaslähtöistä suunnittelua. Lopputuloksen on vastattava asiakkaan tarpeita ja toiveita, ei minun. Tämä koskee sekä yksityiskoteja että yritysten toimitiloja.

Arviokäynti ja alkukartoitus

Asiakaslähtöisen sisustussuunnittelun edellytyksenä on kattava alkukartoitus projektista. Tarpeisiin perehtyminen alkaa jo heti ensikohtaamisella, jolloin pyydän perustiedot projektista. Perehtyminen jatkuu arviokäynnillä, jossa kysyn vähintään tietyt vakiokysymykset vapaan keskustelun lomassa. Keskustelun pohjalta teen tarjouksen.

Projektin käynnistyksen yhteydessä käydään vielä tarpeisiin ja toiveisiin liittyviä asioita läpi, sillä haluan tutustua asiakkaaseen kunnolla. Suunnittelijan on hyvä tietää muun muassa asiakkaan elämäntyylistä, perhekokoonpanosta, harrastuksista, makumieltymyksistä ja erityistoiveista. Joskus esimerkiksi lempimusiikki on tärkeä inspiraation lähde suunnittelulle.

Jos suunniteltava kohde on yrityksen tilat, niin suunnittelija keskittyy liiketoiminnan erityispiirteisiin ja vaatimuksiin sekä haluttuun brändimielikuvaan. Myös henkilöstön ja asiakkaiden toiveet ja tarpeet ovat suunnittelun keskiössä.

Keskustelun lisäksi voidaan haluttua tyyliä kartoittaa myös ideakuvien ja väripalettien avulla. Suunnittelija osaa kysyä juuri oikeat kysymykset ja luovia tarvittaessa eri osapuolten eriävien mielipiteiden keskellä. Aina on löytynyt hyvä kompromissi.

Tutustuminen suunniteltavaan tilaan on myös tärkeää. Mittasuhteet ja valo vaikuttavat paljon tilavaikutelmaan. Suunnittelijan on helpompi arvioida esimerkiksi halutun tunnelman toteutustapaa tilassa tehtyjen havaintojen perusteella. Uudisrakennuskohteisiin ei usein pääse tutustumaan tarpeeksi aikaisessa vaiheessa, mutta suunnittelija voi hyödyntää erilaisia mallinnusohjelmia omassa suunnittelutyössään, jotta päästään haluttuun lopputulokseen.

Suosin kasvokkain tapahtuvia tapaamisia, mutta tässä uudessa maailmantilanteessa etätapaamisista on jo tullut osa arkipäivää.

Sisustussuunnittelija on siis palveluammatissa ja mielestäni asiakkaan tarpeiden kartoitus on suunnitteluprojektin tärkein vaihe. Ota yhteyttä, jos tarvitset asiakaslähtöistä sisustussuunnittelijaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *